Cím: H-5100 Jászberény, Rákóczi út 53. Tel.: +36 57 / 502 400

Szociálpszichológiai kísérletek megismétlése

Utolsó módosítás: 2018. március 27.

2018. március 19-én a hallgatóknak és Jászberény város lakóinak lehetőségük nyílt egy színvonalas előadás meghallgatására. Dr. Furcsa Laura, az Eszterházy Károly Egyetem Jászberényi Campus, Társadalomtudományi Tanszékének vezetője, az 50’-es és 70’-es években elvégzett szociálpszichológiai kísérleteket elevenítette fel.

Először a szociálpszichológiai kísérletek általános jellemzőiről és feltételeiről, illetve a kísérlettervezés lépéseiről beszélt, majd számos híres kísérletet videó és hanganyag segítségével mutatott be. Szó volt Milgram (1963) engedelmesség és Zimbardo (1971) börtönkísérletéről, részletesen kitért a vizsgálatok által felvetett kutatásmódszertani és etikai dilemmákra, következményekre. Jane Elliott (1968) 'kék és barna szeműek' kísérletének eredményei különösen fontosak a pedagógusok számára az előítéletek kialakulása szempontjából. Az előadás első felében így a résztvevők megismerkedhettek számtalan vizsgálat eredményével, melyek segítségével betekintést nyerhettek e tudományág legfontosabb kutatott területeibe, kiderült, hogy az egyes személyt, az embert, mi motiválja és befolyásolja bizonyos helyzetekben mutatott magatartásában.

A második részben az előadás részletesen Solomon Asch (1955) „vonalas" kísérletére tért ki, melyet az előadók a Jászberényi Campuson 10-12 éves gyermekekkel ismételtek meg 2017-ben. A kísérlet a résztvevők konformitását, azaz a csoporthoz történő alkalmazkodását vizsgálja. Bemutatásra került az eredeti kísérlet, majd Orbán Ágnes, a Campus negyedéves, tanító szakos hallgatója, vizsgálatának legfontosabb eredményeit ismertette. A hallgató arra kereste a választ, hogy 10-12 éves gyermekekre milyen hatással van a csoportnyomás, mennyire igazodnak mások véleményéhez, azaz viselkedésük mennyire konform. A résztvevők megismerhették egy kísérlet megszervezésének részletes hátterét, főbb etikai dilemmáit és láthatták, hogy egy gyermek mennyire képes az adott körülmények miatt a csoportnyomás hatására megváltoztatni magatartását, viselkedését. A kutatott téma egyedülálló, hiszen Magyarországon még nem vizsgálták a prepubertás korú gyermekek konformitását. Az eredmények a pedagógusok számára nagyon fontosak, hiszen hozzájárul a gyermekek viselkedésének és motivációjának mélyebb megértéséhez.
A kutatás eredményei legközelebb 2018.04.27-én, a Debreceni Egyetem "InterTalent UNIDEB" című Nemzetközi Tehetséggondozási Konferenciáján kerülnek bemutatásra.


< Vissza